Bratsch

Instrumentet:
Bratschen er violinens storebror. Man spiller på samme måde, men bratschen er stemt en kvint dybere end violinen. Hvor violinen svarer til sopranen, celloen og kontrabassen til tenoren og bassen i et kor, svarer bratschen til altstemmen, og kan anbefales at lære, hvis man holder af de bløde toner i netop dette stemmeleje. Det tager tid at lære at spille bratsch, så det er vigtigt for resultatet at øve sig regelmæssigt og bringe en god portion tålmodighed med sig, når man vælger netop dette instrument. Men så kommer belønningen også helt sikkert, når man bliver i stand til spille skøn musik- både alene og sammen med andre.

Soloundervisning er minimum 25 minutter om ugen, da bratschen både skal pakkes ud og stemmes, og der skal justeres på, hvordan eleven holder instrument og bue hele tiden.

Sammenspil:
Bratsch er ét af de instrumenter, som er yderst velegnede til sammenspil. Faktisk lyder det bedre, jo flere der spiller sammen.
Vi tilstræber at man deltager i sammenspil så hurtigt som muligt.
Er du på dine første år med bratsch-spil, vil du som regel blive tilbudt at deltage i fællestimer sammen med andre violin/bratsch elever på samme niveau.

Senere kan du efter aftale med din lærer komme med i Horsens Strygerne, som øver onsdage. Der er tre forskellige niveauer kan man deltage på. Din lærer kan fortælle dig, hvad du skal kunne for at komme med på de forskellige niveauer.

Det er gratis at gå til sammenspil, når man går til bratsch.

Violin-/Bratsch-starter
Skal du lære at spille violin/bratsch er vores starterhold lige noget for dig!
På holdene er I op til 6 elever, der lærer at spille i fællesskab. Det er både sjovt, hyggeligt og inspirerende at lære at spille sammen med andre.
På starter-holdene får du mere tid til en mindre pris. Se mere om vores Violin-starter (0.-2. kl) og Bratsch-starter (3.-5. kl.)
Efter et år på starterholdet kan man vælge at skifte instrument fra violin til bratsch eller omvendt.

Alder
Fra 7 år / 2. klasse og op

Sted:
Kulturstationen

Andet:
Bratschen skal passe i størrelse, så man starter på et lille instrument og skifter så ud efterhånden, som man vokser. Det anbefales at leje instrumentet af musikskolen, da de yngste kommer til at skifte til større instrument 2-3 gange. Musikskolen udlejer gode kvalitetsinstrumenter og står for vedligeholdelse af instrumentet.

Bratsch

Læs om mulighed for delvis friplads