Klaver, klassisk

Instrumentet:
Klaveret er et tangentinstrument og i familie med f.eks. cembalo og kirkeorgel. Klaveret har det største klanglige omfang af alle musikinstrumenterne - kun overgået af kirkeorgelet. Og kombineret med pedalerne kan klaveret skabe en magisk atmosfære og en musikalsk helhed - uden hjælp af andre instrumenter. Det har inspireret komponister i flere århundreder til at skrive til klaveret, og antallet af værker skrevet til soloklaver er det største i musikhistorien. På klaveret kan man spille mange noder på én gang, og derfor er instrumentet ideelt til at lære akkorder og forskellige rytmer og figurer.

Undervisningen:
Du lærer det grundlæggende: noder, rytmer, teori og klaverteknik. Når du er mere øvet og erfaren, introduceres du for det klassiske repertoire, som består af skønne værker - fra de nemme til de mere komplekse og svære.

Alder:
Fra ca. 6 år.

Sammenspil:
Klaveret er meget egnet til at ledsage andre instrumenter og indgå i sammenspil med f. eks. fløjte, violin eller cello, eller firehændigt på et klaver, eller med to eller flere klaverer på en gang. Mulighederne er mange!

Anbefalinger:
For at gå til klaver er det nødvendigt, at du har adgang til et velfungerende klaver. Du skal helst øve dig hver dag, så instrumentet bliver en del af din dagligdag. Du får spillelektier for fra gang til gang, som med tiden opbygger din teknik og dit repertoire.

Klaver, klassisk