Bratsch
Sæson 2023/24

25 min solo - for elever over 25 år1900,- kr
Opstartsgebyr én gang pr. sæson
* En rate svarer til 9 ugers undervisning
Opkrævning kommer i E-boks til betaling:

Rate 1: 1. oktober 2023
Rate 2: 1. december 2023
Rate 3: 1. februar 2024
Rate 4: 1. april 2024

Bratsch

Instrumentet:
Bratschen er violinens storebror. Man spiller på samme måde, men spiller i et lidt dybere leje. Bratschen er for de elever, der godt kan lide de dybe toner – eller omvendt: ikke så godt kan lide de lyse toner. Bratschen er ikke så svært et instrument for begyndere. Man skal øve sig, helst lidt hver dag, men ellers tre gange om ugen. Man spiller både på øret – altså udenad – og lærer at læse noder.
Bratschen er et rigtigt sammenspils-instrument og har en vigtig rolle i strygersammenspil. Den er brugbar i mange musikgenrer: Folkemusik fra mange lande, klassisk musik samt jazz-, pop- og filmmusik.

Soloundervisning er minimum 25 minutter om ugen, da bratschen både skal pakkes ud og stemmes, og der skal justeres på, hvordan eleven holder instrument og bue hele tiden.

Fra 7 år / 2. klasse og op

Instrumentstart 2. eller 3. klasse:
Går man i 2. eller 3. kl. kan man deltage i orkesterspire-sammenspil om tirsdagen kl. 17:10-18:00 på Kulturstationen - ugens sjoveste time, hvor man spiller, leger og synger sammen med de andre unge musikere.  Det er gratis at gå til sammenspil, når man går til bratsch.

Senere instrumentstart:
Man kan også fint starte på bratsch, når man går i 4., 5. eller 6. klasse eller senere. Man kan sagtens lære at spille bratsch, selvom man er teenager eller voksen. For ældre elever tilstræbes det, at man så hurtigt som muligt kommer med i et af strygeorkestrene, som øver om onsdagen på Kulturstationen. Det koster ikke noget at spille i orkester, når man går til bratsch.

Andet:
Bratschen skal passe i størrelse, så man starter på et lille instrument og skifter så ud efterhånden, som man vokser. Det anbefales at leje instrumentet af musikskolen, da de yngste kommer til at skifte til større instrument 2-3 gange. Musikskolen udlejer gode kvalitetsinstrumenter og står for vedligeholdelse af instrumentet.