Suzukiklaver

Suzukiklaver

Undervisningen:
Suzuki-klaver er det tilbud, musikskolen har til de yngste klaverelever. Undervisningsmetoden er gennemprøvet og tager udgangspunkt i at eleven - og forældre, der er med til undervisningen og øver med barnet derhjemme - lærer repertoiret ved at lytte, efterligne og gentage.

Suzukimetoden kaldes også Modersmålsmetoden, som bygger på at små børn har et enormt indlæringspotentiale, der gør at de har lært at tale, når de er 3 år. Det har den  japanske musikpædagog Shinichi Suzuki omsat til en særlig undervisningsmetode, som bygger på:

• Tidlig start - Børn er meget åbne for indlæring. Derfor er det bedst at starte så tidligt, som det er fysisk muligt.
  • Uden noder - I starten foregår indlæringen ligesom når barnet lærer at tale ved at lytte, efterligne og gentage. Elev og forældre lytter hjemme til musikken via indspilninger. Nodelære indgår efter ca. 1. år.
  • Kvalitet – Suzuki-elever lærer fra starten at være meget opmærksomme på klang og teknik. At lytte er en central ting ved undervisningsmetoden.
  • Leg – Undervisningen foregår som en leg. Det er vigtigt, at undervisningen foregår som en leg - ligesom den daglige øvning også skal være anerkendende og positiv.
Repertoiret er klassisk og brugen af noder kommer først senere.

Alder:
Fra ca. 4 år.

Sammenspil:
Der vil være mulighed for at indgå i musikskolens klassiske og rytmiske ensembler.

Andet:
Det er en forudsætning, at man har et klaver (helst akustisk) derhjemme.
Én forælder skal deltage sammen med barnet, og være hjælpelærer derhjemme. Det kræves IKKE at forældrene kan spille på klaver!
Suzuki-klaver-undervisningen foregår med 20 eller 25 min. pr. elev pr. uge.
Eleven deltager herudover i fællestime og sammenspil med nogle af de andre suzukiklaver-elever

Sted:
Kulturstationen