En rig historie med musik og fællesskab

Musik- & Balletskolen Horsens har et bredt udvalg af fritidstilbud.

KOM OG VÆR MED!

Musikskolens undervisning henvender sig primært til børn og unge op til 25 år og spænder over alt fra barselsukulele, babyrytmik, Musik & Leg (1-5 år), instrumentundervisning som solo eller på hold, børnebands til forskellige aldersgrupper, sangskrivning, kor, store orkestre for de erfarne elever og talentlinje for dem, der bare ikke kan få musik nok. Derudover er vores Lungekor et særligt tilbud til medlemmer af Lungeforeningen.

Vi underviser i alle genrer inden for musik, f.eks. pop, rock, klassisk og elektronisk, så der er noget for enhver smag. Vores fokus er at give et fællesskab omkring musikken, dyrke glæden ved den og samtidig at kunne dygtiggøre sig. Fællesskabet styrker vi bl.a. gennem sammenspil og når vi hvert år afholder et hav af større eller mindre arrangementer med vores elever.

Der er undervisning både på Kulturstationen, Skolegade 7-9 i Horsens og på forskellige folkeskoler i Horsens kommune.

I Balletskolen starter vi med dans for for de 4-5 årige, hvor vi bl.a. danser til sjov musik og leger med bevægelser og fantasi. Fokus på dette hold er danseglæde. Vi gør kroppen og hovedet klar til at være i dansens fantastiske univers. Fra 6 år tilbyder vi kreativ dans, moderne/contemporary eller ballet – så der et tilbud, hvad end du er til den spontane, kreative moderne dans eller du drømmer om at være dansende tåspids-ballerina. Vores fokus er altid på danseglæde, fællesskab, teknik, udtryk og den sceniske dansekunst.

I ballettræningen arbejder vi ud fra den klassiske ballettradition. I moderne/contemporary arbejder vi ud fra forskellige stilarter inden for den moderne genre og det kreative aspekt. Det er muligt at gå en gang om ugen, men hvis du vil danse mere, er der mange forskellige hold at deltage på. Vi øver os rigtig meget og laver arrangementer og opvisninger i løbet af året, blandt andet to årlige forestillinger på Horsens Ny Teater. Det er sjovt, udfordrende, berigende og sundt at danse.

Musik- & Balletskolen arbejder for at understøtte børn og unges udvikling inden for musik og dans, men udover undervisning af de musikalske og dansetekniske færdigheder har vi også fokus på at dyrke fællesskabet i musikken og dansen. Dette sker både i form af sammenspil i orkestre og kor og deltagelse på hold, men også i form af fællesskaber omkring koncerter, opvisninger og arrangementer, som giver de deltagende børn og unge en oplevelse her og nu. Skolens mission er først og fremmest er at sprede musik- og danseglæde til så mange som muligt i kommunen, at undervise på alle niveauer og dermed også at rumme attraktive talent-tilbud for de elever, der vil noget mere med musikken og dansen.

Musik- & Balletskolen samarbejder med mange aktører i lokalsamfundet og har været national spydspids for samarbejdet med folkeskolerne gennem projektet Musik Til Alle. Cirka 1950 elever møder Musik- & Balletskolen hver sæson gennem skolens samarbejde med folkeskoler og børnehaver. Læs mere om samarbejdet med folkeskoler og dagtilbud HER

Musik og dans skal der til - Vi har også plads til dig!

Lidt historik:

Musikskolen har en rig historie i Horsens og begyndte  - som den første folkemusikskole i Danmark - allerede i 1928 under mere uofficielle rammer på Jørgensens Hotel. I 1977 blev Horsens Musikskole så officielt oprettet, som kommunal musikskole. Musikskolen underviser 10 forskellige steder i kommunen, og der er godt 45 undervisere tilknyttet skolen. Mange børn i kommunen møder musikskolen hver sæson - og omkring 1000 elever modtager undervisning i deres fritid.

Musikskolen har siden 2012 varetaget dét, der før var Inger Sechers balletskole, og siden skiftede musikskolen navn til Horsens Musik- & Balletskole

Kulturstationen

Kulturstationen er et attraktivt kulturhus for børn, unge og deres familier, hvor man kan beskæftige sig med musik i mange former, dans og ballet, teater og billedkunst. Den danner ramme om de 3 kulturskoler samt rummer faglokaler for Byskolens afdeling Kildegade. Musik- & Balletskolen samarbejder selvfølgelig også med de øvrige kulturskoler på Kulturstationen og har siden 2018 varetaget en del deres administration.

Kulturstationen - indgang

Med ombygningen af Kulturstationen i 2021 har de 3 kulturskoler fået en endnu tættere relation - med fælles indgangsparti og en række fælles lokaler. Kulturstationen åbnede fra efteråret 2021 weekend-aktiviteter for byens borgere, som inviteres indenfor til en stor palet af workshops.

Kort og godt: På Kulturstationen kan man opøve en lang række andre færdigheder, der er med til at styrke den almene dannelse og sociale kompetencer. Her lærer man noget man kan bruge resten af livet - man får styrket de kreative/skabende evner og indgår i et kulturelt fællesskab.