Cello

Instrumentet:
Celloen er det store dybe strygeinstrument, hvor man sidder ned og spiller. Celloen har en vidunderlig mørk klang. Man skal øve sig på instrumentet, helst lidt hver dag, men ellers tre gange om ugen. Man lærer både at spille på øret – altså udenad – og også at læse noder.
Den er brugbar i mange musikgenrer: Folkemusik fra mange lande, klassisk musik samt jazz-, pop- og filmmusik.

Soloundervisning er minimum 25 minutter om ugen, da celloen både skal pakkes ud og stemmes, og der skal justeres på, hvordan eleven holder instrument og bue hele tiden.

Sammenspil:
Cello har en vigtig rolle i strygersammenspil.
Vi tilstræber at man deltager i sammenspil så hurtigt som muligt.Diin lærer kan vejlede i, hvornår du kan komme med i Horsens Strygerne, som øver onsdage. Der er tre forskellige niveauer kan man deltage på. Din lærer kan fortælle dig, hvad du skal kunne for at komme med på de forskellige niveauer.

Det er gratis at gå til sammenspil, når man går til cello.

Stryger-starter (1.-3. kl.)
Skal du lære at spille cello  er vores starterhold lige noget for dig!
På holdene er I op til 6 elever, der lærer at spille i fællesskab. Det er både sjovt, hyggeligt og inspirerende at lære at spille sammen med andre.
På starter-holdene får du mere tid til en mindre pris. Se mere mere om vores strygerstarter som foregår på Sct. Ibs skole

Alder:
fra 6 år

Sted:
Kulturstationen

Andet:
Celloen skal passe i størrelse, så man lærer at spille på et lille instrument og skifter så ud efterhånden, som man vokser. Det anbefales at leje instrumentet af musikskolen, da de yngste kommer til at skifte til større instrument 3-4 gange, og musikskolen udlejer gode kvalitetsinstrumenter samt står for vedligeholdelsen.

Andet: Tilbydes også på Kulturstationen som To generationer-fag for elever fra 1. klasse med mor, far eller bedsteforælder. Læs mere HER

Cello